zaterdag 27 oktober 2007

De mooiste manier om een vestingstad te naderen



..is toch vanuit een halfnatuurlijk landschap zoals rond het Naardermeer ligt.
In gesprekken bij de provincie bleek dat ambtelijk het idee ook leeft om de spoorbaan door fietsers te laten kruisen ter hoogte van Voormeer.
Zie website provincie Noord-Holland
Wij hebben meteen een paar bestaande paden aan elkaar getekend tot een schitterende entree, mooier dan de vesting wellicht gehad heeft.
Natuurlijk moet een brug over de vestinggracht aan monumentale eisen voldoen, maar een lichte constructie past eerder bij een vesting dan een moderne autobrug.

Kaartje

Op het kaartje is te zien dat de gemeente van het aanliggende bastion een parkeerplaats heeft gemaakt - misschien is in het kader van een toeristische opwaardering voor fietsers nog iets te doen om het blik aan de blik te onttrekken?


<Naar de lijst "Knelpunten ten zuiden van Amsterdam"

Meningen, standpunten en oprechte twijfels kunt u net als goede voornemens met elkaar delen via de reactieknop.

2 opmerkingen:

FW zei

De toezegging is alweer uit 2001 en er gebeurt niets...

Fietstunnel Naardermeer

1. in beginsel aan PS voor te stellen om bij het voorjaarsbericht
2001 in de begroting 2001op te nemen:
a. een bijdrage van maximaal f 4.022.000,-, zijnde inclusief de eventueel verontschuldigde omzetbelasting, b. ten behoeve het project Fietstunnel Naardermeer, zoals omschreven in de subsidiebeschikking van het ministerie van LNV d.d. 2/9/98 kenmerk 981717/DNW, het raadsbesluit 8/1/99 over de bijdrage van de gemeente Naarden, de schriftelijke toezegging van Natuurmonumenten d.d. 1/12/98, de raming van de investeringskosten door Grontmij van de tunnel (d.d. 26/7/2000) en het fietspad (d.d.
25/7/2000) en een aanvullende raming van NS Railinfrabeheer inzake de investeringskosten voor de tunnel d.d. 12/7/00; c. aan NS Railinfrabeheer als opdrachtnemer van het project het onder 1a. genoemde bedrag ter beschikking te stellen.
2. De onder a. genoemde bijdrage:
a. voor f 3.547.000,- ten laste te brengen van het FINH , te weten het vrije besteedbare budget binnen het fonds. b. Voor f 475.000,- ten laste te brengen van het Fonds Openluchtrecreatie.

3. Dat de provincie als opdrachtgever, namens de subsidiegevers, risicodragend optreedt en die hoedanigheid met Rail-infrabeheer het project realiseert met als uitgangspunt dat het thans beschikbaar budget taakstellend is.

4. De bovengenoemde voorstellen om advies voor te leggen aan de statencommissies OPOO van 12 april 2000 en FSB van 25 april 2001. Verminderde storting Fonds Openluchtrecreatie 2001 Het college besluit:

1. om in het kader van het Voorjaarsbericht 2001 de storting in het Fonds Openluchtrecreatie voor 2001 met f 510.000,- te verlagen en de begrotingspost proces- en projectkosten Openluchtrecreatie met dit bedrag te verhogen ten behoeve van de uitvoering Bestuurlijke Vernieuwing Recreatieschappen/ Verzelfstandiging Groenbeheer .

2. de statencommissie OOPO hierover om advies te vragen
3. bij instemming de gedeputeerde OOPO te machtigen het provinciaal meerjarenprogramma Openluchtrecreatie 2001- 2005 dienovereenkomstig aan te passen.

FW zei

Maar in 2017 moet het toch klaar zijn:
http://www.naardernieuws.nl/lees/40768/voormeerpassage-komt-er-voor-fietsers-wandelaars-en-fauna-